Pages

Sunday, November 18, 2012

Perlu tahu.


Salam pertemuan.
Selamat hari ahad. Semoga hari kita dilengkapkan aura ketenangan. Melihat burung-burung kecil berterbangan , hati bertambah tenang dan seronok. Lihat pula di sekeliling anda. Melihat anak-anak kita bermain riang, semakin bertambah-tambah keterujaan kita meneruskan kehidupan yang nyatanya sangat singkat. Oleh itu nikmati saja hidup ini seadanya, belum pasti esok masih ada untuk kita.

Saya baru habis membaca tentang kesan kekurangan serotonin dalam tubuh badan. Apa itu serotonin? Serotonin adalah sejenis hormon yang terdapat di dalam tubuh kita yang mengawal mood, mengurangkan emosi negatif dan membuatkan kita lebih merasa bahagia. Lebih tinggi serotonin, lebih gembiralah kita kata pakar.

Fakta dan infomasi tentang serotonin

Bagimana tanda-tanda kita kekurangan serotonin? Keinginan anda terhadap kanji dan gula-gula, coklat atau minuman manis mungkin adalah cara tubuh anda memberi isyarat tentang kekurangan serotonin.

Kesan kekurangan serotonin antaranya:

 ~ Sentiasa murung atau kemurungan
 ~ Sentiasa bersedih atau cepat sangat merasa sedih tentang sesuatu
 ~ Mudah tersinggung
 ~ Selalu marah-marah dan mudah marah


Perlu difahami bahawa sebahagian daripada masalah yang seringkali dikaitkan dengan kemurungan ialah tekanan. Kita semua mungkin akan mengalaminya tidak kira tua atau muda. Terlalu banyak tekanan boleh menyebabkan anda kelihatan lebih tua daripada umur sebenar. 

Kehilangan fungsi memori atau ingatan yang sementara juga dikaitkan dengan tekanan. Contohnya, bila anda ditekan menyiapkan satu projek pada saat-saat akhir. Tekanan untuk menyiapkan tugasan yang ditekankan kepada anda menambahkan kekurangan untuk berfikir secara kreatif.

Bagi membantu badan menghasilkan serotonin, masukkan karbohidrat kompleks dari sumber makanan seperti;
  • Beras perang
  • Kentang
  • Gula perang
  • Pisang
Alternatif lain ialah menggunakan pelbagai jenis wangian minyak pati yang mampu merangsang pusat saraf otak untuk meningkatkan kerehatan otak dan kesejahteraan. Pati-pati tumbuhan yang popular untuk kegunaan ini termasuk;
  • Pati minyak bunga ros
  • Pati minyak oren
  • Pati minyak lavender
  • Pati minyak bunga Jasmine
  • Pati minyak ylang ylang ( bunga kenanga )
Pati minyak Ylang Ylang at www.winura.com 

Cara melakukan terapi ini, masukkan mana-mana 5 titisan minyak pati yang tersenarai di atas ke dalam 1 tab mandi penuh. Mampu membangkitkan perasaan yang luar biasa baik dan membantu mencapai kualiti tidur yang baik.



Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi memberi komen.
Sudi datang dan komen banyak-banyak untuk membolehkan saya menaiktaraf kualiti blog ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Mockingjay