Pages

Thursday, November 22, 2012

Gembira selalu..

  Salam ceria dan luar biasa gembira.Gembirakanlah hati anda selalu. Gembira boleh menentang rasa sakit. Kata pakar-pakar kesihatan, gembira lebih membuat wajah kelihatan bermaya. Justeru itu, mari kita usahakan untuk rasa gembira dalam apa juga situasi yang kita hadapi. 


Sumber dari Youtube.

Nampak tu, budak kecik pun pandai mencari sumber kegembiraannya sendiri. Ini cara budak tu. Kita pun boleh cari sendiri dari pelbagai sumber dan cara asalkan sumber bukan diperolehi dari cara yang menyalahi undang-undang dan syariat.  Mungkin buat seisi minum-minum petang dengan kawan rapat. Kawan yang kita rapat tu boleh menyelami masalah yang kita hadapi. Pastikan kawan tu yang boleh dipercayai, takut-takut lain yang kita harapkan lain pula jadinya. Jangan cari penyakit. Mungkin pergi menziarahi saudara-mara boleh mencetuskan rasa gembira anda. Banyak info yang boleh kita bicarakan dengan saudara kita. Maklum sudah lama tidak bersua muka. Banyaklah cerita bagus dan terbaik yang boleh dikongsi sesama mereka.


"Apabila seseorang itu gembira,perasaan itu umpama mekanisme semulajadi yang meningkatkan kadar imunisasi tubuh melawan penyakit".- Dr. Tuah Iskandar al-Haj.

Kudapan kegemaran saya

Dalam sedih-sedih tu, cuba makan coklat. Dan lihatlah hasilnya. 
 Pengambilan coklat khususnya coklat hitam (dark chocolate) amat penting untuk kesihatan. Ini kerana, coklat hitam mengandungi antioksidan lapan kali ( 8x ) lebih tinggi berbanding buah strawberi. Kajian yang dilakukan juga mendedahkan kandungan flavonoid, iaitu bahan antioksidan dalam koko, baik untuk kesihatan jantung kerana ia boleh melancarkan aliran darah, mengurangkan risiko pembentukan darah beku dan memperbaiki tahap kolesterol, selain melindungi kerosakan dan keradangan sel.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi memberi komen.
Sudi datang dan komen banyak-banyak untuk membolehkan saya menaiktaraf kualiti blog ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Mockingjay