Pages

Friday, November 9, 2012

Fakta dan keajaiban otak manusia.

Salam hebat dan luar biasa bahagia sekali.

Hari ini saya ingin kongsikan tentang keupayaan otak manusia.
Otak adalah anugerah Tuhan yang paling berharga.

Tahukah anda, berat otak kita hanyalah 2% daripada berat badan kita.

Kita semua mempunyai 10 hingga 15 bilion neuron di dalam otak. Jumlah yang sebegini banyak melebihi dua kali ganda seluruh penduduk dunia. Wah..banyaknya neuron.




Inilah neuron. 10 hingga 15 bilion dalam otak kita. 

 Tahukah anda, 25,000 neuron saiznya hanya sebesar hujung sebatang jarum. Bukan sebatang jarum, hujung saja. Boleh bayangkan...



Menurut Dr.Hm Tuah Iskandar al-haj Dalam bukunya yang bertajuk Membina Imajinasi Cemerlang, jika dikumpulkan semua otak, ciptaan yang pernah dicipta oleh manusia sejak dahulu hingga kini tidaklah mencapai nisbah yang sepatutnya. Ini kerana jumlah neuron tidak melambangkan kecerdikan seseorang tetapi rangkaian yang menghubungkan antara neuron dengan neuron atau dipanggil (synapses) itulah yang menentukan tahap kecerdasan tersebut.

Sinaps iaitu rangkaian yang menghubungkan neuron ke neuron.



Meskipun jumlah sinaps yang biasa dalam otak manusia berjumlah sekitar 10 trilion (10,000,000,000,000), tidak semuanya terguna dengan baik kerana kurangnya pengetahuan tentang peranan imaginasi merealitikan impian-impian. 

Mewujudkan imaginasi adalah salah satu daripada peranan otak dalam aktiviti berfikir. Imaginasi yang telah wujud akan melalui beberapa lagi proses internal (dalaman) yang akan menggerakkan anggota-anggota manusia yang lain untuk merealitikan impian-impian yang telah digambarkan itu. 

Mari kita lihat apa yang ada di dalam otak dan kita sama-sama akui keajaiban-keajaibannya.

* Berat otak lebih kurang 1.5kg iaitu 1/40 daripada berat badan.
* Terbahagi kepada 3 bahagian iaitu; 
     1. Otak neucortex,
     2. Otak mammalian,
     3. Otak reptilian.

* Pulsa saraf di dalam badan manusia bergerak dengan kelajuan 0.5m sesaat ke 100m sesaat. Ia kemudian bersambung dengan cabang saraf yang disebut axon dan dendrite

* Cabang saraf axon ini akan memancarkan denyutan atau pulsa elektrik untuk memberi isyarat kepada dendrite supaya otak dapat berfungsi.

* Otak neocortex pula terbahagi kepada dua cereblum iaitu;
       1. Otak kiri dikenali sebagai otak logik.
       2. Otak kanan dikenali sebagai otak artistik.

* Neuron mengandungi bahan sel yang saling bersambung di antara satu sama lain untuk melakukan denyutan saraf dan melakukan proses membuat maklumat di antara satu neuron dengan neuron yang lain.

Dr. Roger Sperry dari Institut Teknologi California pada tahun 1965 telah memberi teori otak kiri dan otak kanan yang dipercayai dan digunakan hingga kini. Mereka merumuskan bahawa;

  • Otak kiri dan otak kanan menggunakan kaedah yang berbeza dalam memproses maklumat dan pengalaman.
  • Seseorang individu lebih suka memproses maklumat dan pengalaman sama ada dengan otak kiri atau otak kanannya sahaja.
  • Kedua-dua otak adalah sama pentingnya.
  • Otak kiri mengawal bahagian kanan anggota badan.
  • Otak kanan mengawal bahagian kiri anggota badan.

Seseorang boleh dikatakan boleh mengetahui apakah dia menggunakan otak kiri atau kanan atau kedua-duanya sekali dengan melihat kecenderungan dia berfikir dan belajar berdasarkan ciri-ciri yang telah disebutkan itu. Tetapi untuk menjadi seorang yang cemerlang  dan hebat, kedua-dua otak perlu digunakan secara harmoni, iaitu kedua-duanya perlu diintegrasikan dengan sempurna. Seseorang perlu mendapatkan kemahiran menggunakan kedua-dua otak untuk mendapatkan potensi minda yang optimum.

Hasil kajian Dr. Rojer Sperry dan Dr. Paul Maclean mendapati manusia hanya menggunakan 10% daripada potensi otak, 90% lagi menunggu untuk dikembangkan. Alahai terlalu sedikit potensi otak manusia yang berjaya dikembangkan. Tokoh sains dan teknologi abad ke-20 Albert Einstein dikatakan telah menggunakan kedua-dua otaknya secara optimum sehingga dia menjadi orang yang sangat hebat pada zamannya. 

Persoalan yang mungkin anda persoalkan ialah bagaimana hendak berfikir dengan menggunakan kedua-dua belah otak?

Sabar dulu kawan-kawan. Kita sambung di halaman seterusnya, terasa tekak ni haus pula dan teringin disirami kopi susu yang sangat sejuk, enak berkrim gitu. Jom minum dulu.

Salam membina jambatan ilmu di halaman berikutnya.




Belum terlambat untuk menjana pemikiran yang gemilang. Lakukan hari ini, mulakan dari diri anda sendiri. Lalu rasai apa yang bakal terjadi dalam hidup anda.
                                    ~ Hd el-Rizan ~




7 comments:

Terima kasih kerana sudi memberi komen.
Sudi datang dan komen banyak-banyak untuk membolehkan saya menaiktaraf kualiti blog ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Mockingjay