Pages

Sunday, November 11, 2012

Biar betul.

Duit kertas lama matawang Malaysia.


Suatu pagi lama dulu makcik saya pergi ke pasar ikan. Menurut cerita makcik, ketika membuat seisi tawar-menawar membeli ikan, si penjual sedikit sibuk menyibukkan diri sendiri. Bukan sibuk melayan pembeli lain, tapi sibuk yang buat-buat sibuk gitu menyibukkan diri melayan diri sendiri. Awal pagi pula tu, belum tahap sibuk pun. Sehinggakan makcik saya yang hanya satu-satunya pelanggannya masa itu tidak terlayan. Apa punya peniaga kan. Setelah siap membeli ikan balik la makcik dalam keadaan marah dan kecewa. Setiba di rumah makcik menadah dalam tangan ada dua keping wang sambil bertanya berapa jumlah wang yang ada dalam tangannya. Saya confius. Dalam masih marah tu, makcik cakap mungkin penjual tu sudah menipu dia, masih dalam nada tidak puas hati. Mungkin duit baki yang dikembalikan tu kurang katanya. Jadi saya pun tanya makcik tu berapa harga ikan yang makcik beli tadi. Lapan belas ringgit kata makcik. Saya tanya lagi berapa duit makcik bagi dekat penjual ikan tu, rm20 kata  makcik. Saya tengok lagi dalam tangan makcik berapa nilai baki yang ada. Mula-mula tengok tu, tak perasan sangat. Saiz duit kertas seringgit dua helai. Tapi perasan sedikit warna duit yang sehelai tu lain sikit warnanya. Belum sempat saya cakap, makcik kata dia memang sah kena tipu. Warna yang satu ni colour lain macam kata dia lagi. Memang lain warna duit tu, sedikit purple warnanya. Bila saya perhatikan betul-betul rupanya nombor yang tertulis diatas duit tu 100. Eh, biar betul. Makcik ni memang sedikit kabur nak tengok warna, kata dia lagi. Saya sedia maklum tentang itu.
Tengok lagi sekali memang sah duit kertas bernilai sertaus ringgit, yang satu lagi memang duit kertas seringgit. Duit tu duit kertas cetakan baru rupanya. Jadi baki sepatutnya rm2 berganda-ganda mencecah rm101. Mak ai, silap besar peniaga tu. 

Lihat perbezaan rm1 dan rm100

Itulah kisahnya kalau berniaga tidak mesra pelanggan. Nasib baik makcik pulangkan balik duit tu. Kalau tersalah  hulur kepada  orang yang tidak jujur, senyum sakanlah orang tu. Kata makcik, kalau dilayannya makcik dengan baik tidaklah berlaku kesilapan semacam itu. 

Pesanan kepada para peniaga dan juga kepada saya ;

Mahu jadi peniaga, buat betul-betul. Jangan sambil lewa. Biarpun pelanggan seorang , layanlah sehabis mesra anda. Anda berniaga sehabis baik, pelanggan juga melanggani kedai anda dengan setia dan senang hati. Kepada anak-anak sekalian yang masih punya emak dan bapa, jadilah mata-mata untuk mereka. Mungkin pandangannya sedikit tidak mengizinkan untuk melihat dengan jelas, kitalah jadi mata mereka. Kita yang punya mata terang dan sihat walafiat ni apa salahnya jadi teman mereka ke mana-mana tempat yang emak dan bapa kita nak pergi.

Sendu hati saya bila mengenang cerita ini. Terkenangkan emak yang sudah berada di alam lain. Terkenang semasa emak selalu ingin ditemani, ke kedai atau ke pasar saya sempat menjadi mata-mata emak. Syukurlah saya diberi kesempatan menemani emak ke mana-mana emak pergi semasa hayatnya ada. Bukan niat nak riak untuk bercerita tapi kenyataan yang menggamit rasa untuk terus berkongsi saat-saat manis bersama emak tersayang. Semoga roh emak dicucuri rahmat, ditempatkan di istana terindah dan dihimpunkan di kalangan umat manusia yang dikasihi  Tuhan. Amiiin.



Usah tertipu pada pandangan mata yang memikat, boleh jadi pandangan itu pencetus kepada penyesalan-penyesalan yang tidak terhingga. 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi memberi komen.
Sudi datang dan komen banyak-banyak untuk membolehkan saya menaiktaraf kualiti blog ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Mockingjay