Pages

Thursday, November 29, 2012

Kesihatan gigi

Salam luar biasa sihat hari ini.
Saya baru balik dari klinik. Apa cerita? Saya saja memenuhi temujanji untuk rawatan kebersihan gigi anak-anak. Alhamdulillah semua urusan dipermudahkan, cepat mendapat giliran untuk diperiksa dan anak-anak pun tidak meragam sangat semasa pemeriksaan gigi dijalankan.

Nak dijadikan infomasi yang berguna untuk semua. Menurut dokter gigi tadi, ramai ibu bapa tidak tahu kerosakan gigi anak-anak disebabkan menyusu ketika tidur, anak-anak dibiarkan tidur dengan botol susu masih di mulut. Bakteria penyebab karies gigi berupaya menghasilkan asid daripada gula ( laktosa ) yang terkandung dalam susu. Hal ini disebabkan kekurangan rembesan air liur ketika tidur. Air liur mengandungi komponen yang berupaya meneutralkan asid. 


gigi sihat


Nasihat yang berguna untuk saya dan semua ibu bapa, jangan biarkan anak-anak tidur dengan botol susu di mulut. Jika anak-anak sudah menjangkau umur 12 atau 14 bulan, galakkan anak-anak meminum susu menggunakan cawan.


Mudah mengamalkan apa yang memang kita sudah amalkan dan biasa kita amalkan. Betul kan. Bak kata pepatah melayu, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Melentur amalan untuk menjaga kesihatan, biarlah seawal kanak-kanak lagi. 

" Motivasi itu perlu seumpama makan nasi "
                            ~ DR. Hm Tuah Iskandar al-Haj ~


No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi memberi komen.
Sudi datang dan komen banyak-banyak untuk membolehkan saya menaiktaraf kualiti blog ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Mockingjay