Pages

Wednesday, December 5, 2012

Fokuskan

Selamat bertemu kembali.
Bertemu lagi kita di alam tak nampak, hanya bertemu di alam maya, bukan alam nampak. Hanya di alam blog.

Apa fokus kita hari ini? Fokus kepada hal orang lain, jangan sekali-kali. Nanti kita digelar kaki penyibuk! Jangan marah. Ini kenyataan. Kalau kita sibuk hal orang, ada yang akan kata kepada kita begini " Eh, sang penyibuk jangan asyik menyibuk hal saya, jaga hal kamu sendiri." Berdesing telinga kita ditegur begitu kan. Sakit hati pun ada. Biar orang menyibuk. Jangan kita menyibuk-nyibuk hal orang. 
Yang jelas kita sedang lakukan kerja yang bagus dan tidak menyalahi undang-undang dunia dan agama kita, teruskan saja. Buat tidak peduli dengan cakap-cakap sekeliling kita, fokuskan saja pada matlamat kita, wawasan kita dan cetusan semangat yang kita miliki. Buat sehabis baik sebab hanya kita yang tahu apa yang kita sedang usahakan.

Saya ceritakan satu kisah benar. Kisah benar dari saya sendiri. Bukan kisah rekaan. Ini kisah benar dan betul-betul kejadian. Saya ni memang sedang berkecimpung dalam dunia perniagaan e-pembelajaran. Boleh layari link ini untuk keterangan lanjut. 



Ramai sahabat saya yang sudah berjaya dalam bidang ini. Walaubagaimanapun ramai juga sahabat yang asyik pandang sinis bila saya utarakan kepada mereka tentang perniagaan ini. Ada juga yang kata kepada saya yang saya ni sudah kemaruk untuk cari duit melalui pelaburan yang tidak pasti hujung pangkalnya. Lengkap dengan sindiran-sindiran tajam pun ada. Tapi saya terima semua itu sebagai pembakar semangat untuk terus maju dalam bidang perniagaan yang saya ceburi sekarang. Fokus saya? Buat tidak peduli dengan kata-kata yang tidak mendatangkan faedah. Tetapkan matlamat dan wawasan. Itu saja. Jangan fikir apa akan orang nilai apa yang kita usahakan! Tapi fikirkanlah apa yang  benar-benar kita inginkan dan teguhkan pula pada hati apa yang kita buat bukanlah untuk menyusahkan orang lain.

Semoga ada sesuatu untuk kita renungkan dari kisah benar ini, fikirkan dan ambil pengajaran. Ada sambungan lagi kisah benar ini. Harap anda para sahabat setia dan bersabar dulu untuk halaman seterusnya.

Hidup untuk dinikmati bukan untuk disesali.





1 comment:

Terima kasih kerana sudi memberi komen.
Sudi datang dan komen banyak-banyak untuk membolehkan saya menaiktaraf kualiti blog ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Mockingjay