Pages

Thursday, December 20, 2012

Kaedah berhenti minuman berkafien



Salam kasih sayang.
Perkongsian hari ini tentang bagaimana cara untuk berhenti mengambil minuman berkafien. Sepertimana yang kita tahu, kafein ini tidak baik untuk kesihatan kita. Saya memang penggemar minuman yang mengandungi kafein iaitu nescafe. Kalau sehari tidak minum nescafe seolah-olah hari itu tidak sempurna, terasa ada kekurangan. Pernah saya kehabisan nescafe, macam-macam simptom yang saya rasai. Rasa stress sangat, pening kepala dan banyak perkara yang saya lupa hendak buat dalam sehari tu. Sehinggakan hampir semua jenama minuman yang mengandungi kafein pernah saya minum.

Pernah saya utarakan masalah saya ni kepada dokter. Katanya banyakkan minum air dan makan buah-buahan. Bila terasa saja keinginan untuk minum, cepat-cepat makan buah. Apa-apa buah pun boleh. Saya pernah amalkan tapi masih gagal. Hampir saja saya mengalami sakit gastric yang amat teruk kerana kesan dari tabiat saya.

Suatu hari, sebulan lepas saya terbaca satu artikel di salah satu halaman  dalam sebuah majalah tentang satu kaedah untuk berhenti merokok. Menurut artikel tu, buah pisang boleh membantu mengurangkan kecanduan merokok. Jadi saya pun tergerak hati nak mencuba kaedah ni. Kalau ketagihan nikotine boleh dibantu dengan kaedah ini kenapa ketagihan kafien tidak boleh? Itulah pertanyaan saya sejak terbaca artikel itu. Masih saya ingat, tiga hari selepas saya amalkan kaedah itu, saya dapat rasakan keinginan saya untuk minum minuman berkafein berkurangan. Kaedah ini sangat-sangat membantu saya. Saya sangat-sangat bersyukur menemui artikel itu. Terbuka hati saya untuk mencuba kaedah itu. Sebenarnya sudah terlalu lama saya ingin membuang tabiat ini. Dan akhirnya saya berjaya. 

Semoga kaedah ini boleh membantu anda juga. Selamat mencuba.

Rupanya coklat pun mengandungi kafien.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi memberi komen.
Sudi datang dan komen banyak-banyak untuk membolehkan saya menaiktaraf kualiti blog ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Mockingjay