Pages

Monday, February 18, 2013

Dari minda ke minda.

Salam bahagia dari saya. Apa khabar hari ini ? Semoga semuanya dalam keadaan baik dan gembira selalu, itu harapan dan doa saya untuk semua.


Saya suka berkongsi tentang prakata yang ditulis oleh Dr. H.M. Tuah Iskandar al-haj. Seorang penulis yang menulis dalam genre  berunsurkan motivasi, penulisannya yang sangat santai dan lebih mudah diterima oleh pembaca. Mari kita sama-sama mengambil teladan daripada prakata yang beliau tulis dalam bukunya yang bertajuk ' Tau Tak Apa '. 

 Manusia jadi musuh pada apa yang dia tidak tahu. Sayangnya kebenaran bukan tak ada, cuma malas nak cari. Sukanya dengar cakap dari sumber yang tidak pasti, padahal sumber sebenar masih hidup. Boleh jugak cari maklumat di internet tapi tak boleh bergantung di situ saja sebab fitnah melampau pun turut disebarkan di situ. Sebaiknya diam saja kalau tak tahu. Selagi tak pasti tak usah komen menghala ke peribadi, sebab bahayanya tidak terampun selagi tiada pengampunan daripada orang yang diperkatakan itu. Kalau betul-betul tahu, tak apa. Masalahnya tahu sikit-sikit, selebihnya tokok tambah untuk menyedapkan cerita. Sayangi bangsa anda - ia bukan dilemahkan oleh orang lain, tapi oleh bangsanya sendiri.

 Begitulah serba sedikit prakata yang beliau lampirkan yang mana anda juga mungkin pernah mengalami situasi pernah diperkatakan atau masih diperkatakan sehingga hari ini. Saya yakin semuanya berlaku atas izin-Nya dan ianya pasti tersembunyi  banyak hikmah yang anda sendiri tidak mampu tafsirkan. Semoga anda sentiasa diberi kekuatan menghadapi dugaan yang berat ini. Semoga perkongsian ini  memberi manfaat untuk kita bersama.


Kegagalan pun mungkin menjadi suatu hal penting untuk menjamin kejayaan yang tidak ternilai harganya.
                          - Sumber dari kata-kata Motivasi - 

4 comments:

  1. Suka ayat yang last.. membakar semangat..:)
    Mell..apa khabar?? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. harus ba semangatnya..alhamdulillah sy sht walafiat.

      Delete
  2. Buku-buku tulisan Dr. Hm Tuah memang best. Banyak kata-kata motivasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. buku-bukunya best dan banyak terkandung manfaat.

      Delete

Terima kasih kerana sudi memberi komen.
Sudi datang dan komen banyak-banyak untuk membolehkan saya menaiktaraf kualiti blog ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Mockingjay