Pages

Sunday, December 30, 2012

Biarkan mereka.

Salam kasih sayang. 
Semoga insan-insan yang kita sayangi berada dalam situasi yang menggembirakan. Semoga saja kita juga mampu mencetus kegembiraan untuk diri kita sendiri biarpun kita diselubungi kepedihan yang teramat sangat.


Suatu kesedihan dan kepedihan yang kita alami itu adalah dengan izin dari Allah S.W.T. DIA Maha tahu kita mampu mengatasi derita hati kita itu lantas kita diuji dengan begitu hebat. Berdoalah pada-Nya untuk penyembuhan hati. Hanya DIA yang Mampu mengubati hati ini. Semuanya telah diatur dalam sesuatu tempoh. Bukan selama-lamanya kita merasai dugaan sebegini. Semua pasti ada akhirnya. Lihat saja kehidupan kita, pasti ada akhirnya. Sesudah mengandung pasti melahirkan, sesudah susah pasti senang, sesudah sedih pasti gembira. Semuanya dalam tempoh yang telah ditentukan. Kita pasti berjaya melalui tempoh ini dengan syarat kita juga bersabar dan ikhlas dalam kesabaran.


Pasti terjadi suatu insiden yang kita ingin jauhi tapi ianya tetap terjadi ke atas kita. Bukan kita yang memilih insiden itu, tapi insiden itu dipilih untuk kita rasai agar kita lebih kuat dan tabah mendepani dugaan-dugaan, penindasan orang dan tohmahan-tohmahan  kesat yang mendatang. Ikhlaskan hati untuk bertahan. Semuanya pasti dibayar dengan sesuatu yang kita tidak sangka-sangka pada suatu hari nanti.




Saya menerima semua ketentuan yang terjadi dalam kehidupan ini dengan ikhlas. Apapun orang perkatakan tentang saya, tentang perjuangan saya, tentang tindakan saya, biarkanlah mereka. Hanya saya yang tahu apa yang saya mahukan. Apa-apa yang telah saya rencanakan adalah ilham dari Yang Maha Tahu. Allah lebih Tahu apa dihati ini.Semoga saja apapun yang telah dan sedang saya alami merupakan penguat jiwa dan hati ini. 


Saya tidak mampu memuaskan hati semua orang. Saya sedar saya juga manusia yang banyak kekurangan. Dengan kekurangan itu pula saya 'diperkatakan'. Kalau diibaratkan luka, ianya luka yang sangat dalam dan rasa sakitnya tidak terperi akibat dari 'diperkatakan' mereka. Biarkan mereka dengan agenda mengata, maklum mereka juga manusia biasa, mungkin mereka juga sedang dalam dugaan yang berat. Biarkanlah.

Allah tahu kemampuan kita setakat mana. Allah tidak akan menguji hamba-NYA diluar kemampuan hambanya. Boleh jadi ujian itu merupakan kifarah pada dosa-dosa kita yang terdahulu. Dan boleh jadi juga ujian itu untuk menaikkan darjat kita di akhirat kelak.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi memberi komen.
Sudi datang dan komen banyak-banyak untuk membolehkan saya menaiktaraf kualiti blog ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Mockingjay