Pages

Saturday, December 29, 2012

Idola Malaya

Salam bahagia dari saya. Semoga anda semua sihat walafiat disamping keluarga tersayang.

Hari ini saya suka berkongsi tentang seorang motivator, juruam, kolumnis dan penulis yang banyak memandu saya merealisasikan cetusan motivasi ini. Saya ibaratkan beliau seorang penulis yang serba boleh, sangat komited, dedikasi dan antara insan yang boleh dijadikan idola. Kalau anda perasan setiap mutiara kata yang saya tulis di hujung coretan, saya petik dari mutiara kata yang beliau tulis dari helaian buku-buku beliau. Beliau yang saya maksudkan ialah Dr. HM. Tuah Iskandar. 



Sumber inspirasi


Nama sebenar : Tuah Fadilah Ithnin
Nama samaran : H.M Tuah Iskandar
Nama isteri : Zanariah Sheikh Ahmad.
Tarikh Lahir : 13 Mac 1960.
Warna kegemaran : Kuning
Idola : Nabi Muhammad s.a.w.
Hobi : Cemerlangkan orang yang sudi cemerlang bersama saya. Saya juga suka menulis, semua jenis genre.
Falsafah hidup : Buat semua perkara dengan suka semua perkara akan jadi mudah, buat semua perkara dengan menyampah semua perkara jadi susah. Falsafah saya dalam keadilan hanyalah mahkamah akhirat.

Sumber : Cetakan ke-3.



Antara buku-buku tulisan beliau yang luar biasa bagus dibaca.


Beliau merupakan Pengarah Urusan dan Pemilik TIGA PENYELESAIAN LATIHAN & EXTRA, Gallery 3E, SUITE 3E, 3E ACADEMY dan 3E BIOinsaniah Kem. Kolumnis untuk Kumpulan Karangkraf majalah, motivasi TV3, TV1, TV9, TV7, Astro Ria, Astro Awani, Selangor FM, Radio24, Klasik Nasional FM, Suria FM, Wanita FM, Muzik FM, Nasional FM, TV Alhijrah, Melaka FM, Asyik FM dan Salam FM.

Antara pencapaian tertinggi beliau :

* Anugerah Belia Negara 1999 dari Kerajaan Malaysia.
* Orang Cemerlang Anugerah Abad ke-20 2000 dari Pusat riwayat  Antarabangsa, England.
* Anugerah 2000 Pencapaian dari Amerika riwayat Institute, Raleigh, Amerika Syarikat.
* Buku Kebangsaan Terbaik Anugerah dari Kerajaan Malaysia, 1994.
* Anugerah Darul Ta'zim dari Kerajaan Johor Takzim bagi tahun 1999, 2000, 2001 & 2005.
* Dilantik ke Lembaga Penyelidikan Penasihat 2000 oleh Yayasan AU, BVI, UK.
* Ahli Majlis Penasihat Ansted University, BVI, UK.
* Anugerah Berita Harian-POPULAR 2008.
* Finalis Anugerah Berita Harian-POPULAR 2009.
* Calon untuk Anugerah Panglima Mahkota Wilayah, anugerah gelaran Datuk daripada Raja, DYMM Pertuan Agong 2010.
* Anugerah Buku Negara 2012.
* Anugerah Perdana Za'aba 2012.
* Anugerah Tokoh Penulis 2012.
* Anugerah Pengarang Terbaik 2012.


Anda boleh layari link ini untuk mengetahui lebih lanjut tentang sejarah kehidupan beliau yang memberi banyak inspirasi : http://www.drtuah.com/about-bio.html

Begitulah serba ringkas sejarah dan biografi beliau yang saya mampu kongsikan hari ini buat tatapan semua. Mari kita sama-sama memacu kecemerlangan dan kejayaan yang luar biasa berpandukan kaedah-kaedah bermanfaat dari beliau. Semoga kita mendapat manfaat dengan perkongsian maklumat yang saya paparkan pada  hari ini.  

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi memberi komen.
Sudi datang dan komen banyak-banyak untuk membolehkan saya menaiktaraf kualiti blog ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Mockingjay