Pages

Wednesday, December 19, 2012

Kata-kata emak.



Melihat kisah ini mengingatkan saya kepada kata-kata emak saya suatu ketika semasa saya masih kecil. Emak selalu berpesan kepada saya agar membiasakan tabiat menghabiskan makanan yang ada dalam pinggan. Masih saya ingat emak menegur penuh hikmah kepada saya " Nasi yang ditinggalkan biarpun sebutir di pinggan akan menangis. Nasi sudah berjanji kepada Tuhan untuk berkhidmat kepada Tuhan dengan cara menjadikan dirinya (setiap butir nasi) dijadikan sumber makanan manusia. Begitu tinggi martabat manusia disisi Tuhan, sehingga sebutir nasi pun mahu berkhidmat kepada manusia, yakni ciptaan Tuhan yang Maha Kuasa. Jadi jangan tinggalkan walau sebutir nasi, nanti nasi tu menangis, kesian." Kata-kata emak begitu melekat di hati saya sehingga kini. Dan kata-kata itu saya wariskan pula kepada anak-anak saya.

Peringatan untuk saya agar sentiasa mensyukuri segala nikmat telah saya nikmati sepanjang hayat. Nikmat yang tidak terhitung banyaknya.
Syukur alhamdulillah.






No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi memberi komen.
Sudi datang dan komen banyak-banyak untuk membolehkan saya menaiktaraf kualiti blog ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Mockingjay